De Bruin & De Bruin

Heyendaalseweg 219
6525 SG Nijmegen
(024) 355 15 70

Advies

Bij de groenteman kunt u terecht voor al uw vragen over groenten en fruit. Want naast de beste producten biedt de groenteman u nog iets anders, namelijk aandacht en advies. De groenteman is uw persoonlijke voedingsadviseur. Hij helpt u bij het maken van gezonde, lekkere, verantwoorde en verrassende keuze. Advies en persoonlijke aandacht bij de groenteman zijn heel normaal. Deze vakman kan u echt alles vertellen over zijn producten!

Nieuws & tips

Familie van…

Ken jij het neefje van broccoli en bloemkool al? Dat is koolrabi! Je kunt koolrabi lekker roerbakken of door de salade doen. Of probeer het eens in een ovenschotel, op een sandwich, of serveer koolrabi bij een stuk vlees. Heelrijk veelzijdig en met gemak klaar te maken! Vraag je groentespecialist voor tips!

Onze trots de aardbeien

Onze Hollandse aardbeien zijn gegarandeerd zoet. Ze zitten boordevol vitamine C en foliumzuur en bevatten weinig calorieën. Een zomerkoninkje dat zéker de moeite waard is! Eet zes aardbeien en je hebt al genoeg vitamine C voor de hele dag binnen! Was de aardbeien vlak voordat je ze op eet. Aardbeien hebben namelijk de eigenschap dat ze vocht opzuigen. Als ze gewassen worden en daarna weggelegd worden, trekt het vocht in de vrucht. Dat geeft een waterige smaak. Verwijder de kroontjes ook pas vlak voordat je de aardbeien eet.

Variëren met bleekselderij

Je kunt eindeloos variëren met bleekselderij. Het kan rauw, gestoomd, gekookt of geroerbakt worden gegeten. Het is lekker in salades, als tussendoortje of snack gevuld met een sausje of in pastasauzen. Bleekselderij is ook een smakelijke toevoeging in soep en kan verwerkt worden in groentesapjes. Het blad van bleekselderij kun je niet eten. Als je het kookt, wordt het bitter.

Perziken van de BBQ

Probeer eens perziken van de BBQ! Dit is heerlijk, zoet en lekker met bijvoorbeeld een bolletje ijs of een bakje (Griekse) yoghurt met honing en een beetje vanille. Lekker als toetje! En heb je nu geen BBQ in de buurt? Het kan ook in de oven.

De schil van de kiwi

Wist je dat je de schil van een kiwi kunt opeten? Het klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar de schil bevat ontzettend veel vezels. Als je de haartjes van de schil borstelt en de kiwi wast dan smaakt hij lekkerder. Het proberen waard!

Iceberg-sla

Wist je dat ijsbergsla in veel meer gerechten te gebruiken is dan alleen als salade? Heerlijk op een sandwich, in een stamppot of zelf in de soep! Het is een knapperige sla soort met stevige, glanzende bladeren. Zijn naam heeft hij te danken aan de manier waarop hij vroeger getransporteerd werd. De sla werd namelijk met een berg ijs bedekt, zodat hij zo vers mogelijk bleef.

Gebruik de banaan eens anders

Iedereen kent wel de zoete bananen die wij als fruit eten. Maar heb je ook wel eens kook- of bakbananen geprobeerd? Dit is een ander type banaan. Het bevat minder suiker en meer zetmeel. Deze bananen worden onrijp gekookt of gebakken.

Geen appel maar een bes

De granaatappel wordt ook wel de Chinese appel genoemd, maar komt oorspronkelijk uit Iran. In feite behoort de granaatappel niet tot de appels, het is eigenlijk een bessensoort. Dit zou je niet zeggen gezien de grote van de vrucht. Ook de forse en rode schil zet je nog wel eens op het verkeerde been, maar het is écht een bes.

De klasse en kwaliteit van de asperge

Wist je dat de klasse en de kwaliteit van de asperge voornamelijk wordt bepaald door de dikte van de asperge? Ze worden als klasse AA beoordeeld indien ze tussen de 20 en 28 millimeter zijn. De asperge moet daarnaast gaaf en recht zijn en mag geen bruine plekken hebben. En wil je testen of ze vers zijn? Wrijf ze langs elkaar, als ze een piepend geluid maken zijn ze vers! Of vraag het de groentespecialist!

Nieuws & tips

De avocado op z’n best

Een avocado is pas lekker, wanneer ze rijp zijn. Je kunt het testen, door zachtjes op het schil te drukken. Wanneer deze meegeeft is de vrucht rijp. Avocado’s bevatten vitamine C en ijzer. Ondanks het hoge vetgehalte is de vrucht licht verteerbaar. Je kunt de avocado uitlepelen, het vruchtvlees in blokjes snijden of het vruchtvlees pureren en vermengen met andere ingrediënten. Zo kun je bijvoorbeeld verse guacamole maken. Heel erg lekker!

Snijtechniek van een mango

Misschien wel de grote vraag die veel mensen hebben ‘Hoe snijd ik een mango?’.

  • Neem een rijpe mango en leg deze neer met het steeltje naar je toe.
  • Snijd met je mes twee langwerpige helften, langs de pit, van de mango af.
  • Nu kun je het vruchtvlees uit de twee mangohelften halen met een mesje en eventueel een lepel.

 

Opening aspergeseizoen

De koningin der groente. Vanaf 12 april trappen we het aspergeseizoen af. De asperge staat bekend als een culinaire delicatesse. Met diverse uitstekende voedingseigenschappen zijn asperges goed voor je hersenen, de bloedstolling en je botopbouw. Wil je ze even bewaren? Doe dit dan bij voorkeur in een vochtige theedoek in de koelkast (1-4°C). Langer bewaren kan ook in de diepvries (geblancheerd tot een jaar, ongeblancheerd enkele weken).

Pasen

Geniet tijdens Pasen van een heerlijk paasontbijtje of paasbrunch. Dek de tafel met al het lekkers van de groentespecialist. Vers fruit, verse groenten of zelf gemaakte smoothies. Vraag uw groentespecialist voor advies.

Citroen voor echte bikkels!

Een echte bikkel eet een citroen gewoon op. Daarmee geef je jezelf een vitamineboost. In een citroen zitten gezonde fytonutriënten. Deze fytonutriënten gaan in je lichaam op zoek naar bacteriën die schade aanrichten. Ook helpt het drinken van een glas lauw water met citroensap in de ochtend de spijsvertering op gang én maakt citroen je huid van binnenuit mooi. Alleen maar voordelen van het zure sapje dus! Een serieuze ziektebestrijder dus.

De paprika rijpt graag nog even door

Bewaar paprika’s dan ook liever niet in de koelkast. Zij houden ervan om nog even door te rijpen en dat doen ze liever niet in een gekoelde ruimte. Dit verstoort namelijk het proces. Buiten de koelkast kunnen ze een week mooi blijven. Verpakte paprika’s blijven langer vers. Maak eens een gevulde paprika. De rode, oranje en gele paprika’s hebben een iets zoetere smaak en zijn rauw ook erg lekker. Groene paprika’s zijn met hun pittige en kruidige smaak meer geschikt voor warme gerechten.

Bietjes; de powerknol

Last van een winterdipje? Probeer eens rode bietensap. Dit wordt namelijk gezien als een natuurlijk energiedrankje. Een glaasje rode sap doet wonderen! En vind je de smaak iets te heftig? Voeg dan een wortel aan je sapje toe. Ook kan een stukje gember of citroen door het sapje wat smaak toevoegen.

Valentijnsdag

14 februari is het weer de dag van de liefde. Het fruit van de liefde is natuurlijk de aardbei.  
Verras je geliefde bijvoorbeeld met een aardbeientaart. In de wintermaanden zijn er doorgaans nauwelijks zomerkoninkjes te krijgen, maar vanwege Valentijnsdag is er toch veel vraag naar. En natuurlijk kan er met andere seizoensgroenten of –fruit prima gevarieerd worden. Want echte liefde gaat op deze dag zeker door de maag.

Dagelijks vers voor u gesneden

Ga voor gemak en haal je gesneden groenten bij de groentespecialist. Niets is zo fijn als groenten en fruit al kant-en-klaar voor je gesneden is. Je kunt dan gemakkelijk beginnen aan de maaltijd. Wist je dat prei milder en zoeter is dan zijn familielid de ui? Gebruik de grote preien in soepen en stoofpotjes of gebruik hem in een aardappel-prei taart. Ga je zelf prei snijden? Snijd hem dan in de lengte doormidden, scheidt de bladeren en houdt hem zo onder de kraan. Op deze manier spoel je het zand en vuil namelijk weg.

De Bruin & De Bruin

Heyendaalseweg 219
6525 SG Nijmegen
(024) 355 15 70

Openingstijden

maandag 08:00 - 18:00
dinsdag 08:00 - 18:00
woensdag 08:00 - 18:00
donderdag 08:00 - 18:00
vrijdag 08:00 - 18:00
zaterdag 08:00 - 16:00
zondag Gesloten

De Bruin & De Bruin ROC Campus

Campusbaan 6
6512 BT Nijmegen
(024) 329 60 11
maandag 08:00 - 16:30
dinsdag 08:00 - 16:30
woensdag 08:00 - 16:30
donderdag 08:00 - 16:30
vrijdag 08:00 - 16:30
zaterdag Gesloten
zondag Gesloten